Featured
Table of Contents
Evenementen zijn er in verschillende vormen. Hieronder volgen een aantal evenementsvormen voor zowel de bedrijfs- als de publieksevenementen. Bedrijfsevenementen:Beurzen/exposities.objectgerichte expositie: objecten staan centraalconceptgerichte expositie: informatie staat centraalproductgerichte expositie: producten van bedrijven worden tentoongesteldproductgerichte expositie; vakbeurs: gericht op vakmensenproductgerichte expositie; publieksbeurs: gericht op algemeen publiekConferentiescongres: gemeenschappelijk overleg, vaak internationaalworkshop: leeractiviteiten voor deelnemersseminar: gevorderden bestuderen een bepaald onderwerpsymposium: wetenschappelijke bijeenkomstthema- of contactdagenonline conferentiesDoelen bedrijfsevenementen: nieuw product introduceren, reclamecampagne starten, relatie met doelgroep te versterken, vaste klanten verwennen.
Publieksevenementen:Culturele programma’s: activiteiten als stadswandelingen, stedenreizen, rondleidingen. Markten: toeristische markten, kunstmarkten, braderieën. Attracties: manifestaties hebben vaak tijdelijke attracties om mensen aan te trekken (Hoe stel je een kunsttentoonstelling samen?). Voorstellingen: optredens van mensen en groepen; dans, toneel, concerten, tv-productieFestivals en folkore: festival bestaat uit meerdere voorstellingen, folklore vaak uit sport. Manifestaties: combinatie van verschillende evenementsvormen; workshops, optredens
Sportevenementen: toernooien, boksgala’s, bekerfinales. Ondersteunende projecten: een evenement wordt ondersteunt door een ander evenement. Bij evenementen zijn meerdere mensen betrokken. Deze mensen worden ook wel partijen genoemd. Ze worden met elkaar verbonden door het evenement; een bepaalde locatie waar uitwisseling plaatsvindt tussen mensen/groepen. De belangrijkste partijen die betrokken zijn bij een evenement, noemen we de primair betrokkenen.
De evenementorganisator zal zeer intensief moeten communiceren tussen, en met, alle betrokken partijen - Wat zijn modulaire constructies?. Een evenement is een scheppingsproces. Er zijn twee manieren waarop dit scheppingsproces kan verlopen; via improviseren en via componeren. Wanneer we iets een project noemen, betekent dit niet automatisch dat we het hebben over projectmatig aanpakken. Als we iets projectmatig aanpakken, betekent dit dat we hiervoor (tijdelijk) een organisatie opzetten
Ook de categorie waarin het project plaatsvindt is belangrijk om te bepalen of het een projectmatige aanpak nodig heeft. Hoe uniek is het? Gaat het om een nieuw ontwerp, of maakt het gebruik van al bestaande ontwerpen? Daarnaast is het belangrijk om onderscheid te maken tussen projecten die in opdracht van een externe worden uitgevoerd, of dat het op eigen initiatief wordt georganiseerd.
Bij sommige projecten ligt de nadruk op de ontwikkeling van de inhoud, bij de andere op het genereren van zoveel mogelijk winst (beurswand huren). Het organiseren van een evenement aan de hand van een projectmatige aanpak brengt een aantal voor -en nadelen met zich mee. De onderstaande kenmerken kunnen zowel als voordelig als nadeling worden aanschouwd:flexibiliteit - veel zaken moeten worden uitgevondenslagvaardig - kans op leereffecten is minderdoelgericht - moeilijker werken aan specifieke carrièreinnoverend - projectwerk is complex en risicovolVaak hebben we echter geen keus, omdat veel projecten een eenmalig en tijdelijk karakter hebben
Vaak wordt een organisatie door de partners/omgeving ook gedwongen om de projectmatige aanpak te hanteren, omdat er veel (financiële) risico’s aan het (tijdelijke) evenement verbonden zijn. Het structuren van een projectproces:De eerste stap om structuur aan te brengen in een projectproces is het bepalen van de min of meer natuurlijke mijlpalen.
De tweede stap is de verschillende trajecten en aspecten te onderscheiden die binnen het proces een rol spelen - standenbouw events. Bijvoorbeeld via de aspecten ‘geld’ en ‘communicatie’. Als je het projectproces voorstelt als een overzicht van het idee naar het resultaat, dan kun je deze zowel horizontaal (trajecten) als verticaal (fasen) bekijken
Een inhoudelijk gericht trajectB1. Een communicatiegericht trajectB2. Een op beheersingsgericht trajectC. Een op besluitvormingsgericht trajectA. Een inhoudelijkgericht trajectHet inhoudelijke gerichte traject omvat alle activiteiten die nodig zijn om een concreet product te kunnen realiseren. Het gaat hierbij om alle inhoudelijke aspecten. Zowel gericht op de collectie, als op de productie van een product (denk hierbij bijvoorbeeld aan een tentoonstelling).
Namelijk in een artistiek- en een productietraject. Binnen dit inhoudelijke project kunnen deelprojecten worden onderscheiden (standenbouw autosalon). Deze monden uit in verschillende deelresultaten die tezamen een gezamenlijk eindresultaat vormen. B1. Een communicatiegericht trajectHierbij gaat het om het afstemmen van het project op de omgeving. Denk hierbij aan marketing- of promotionele activiteiten. Maar ook fondswervingen, publieksonderzoeken e.d
Een beheersingsgericht trajectHierbij gaat het om beheersen van deze zes aspecten: kwaliteit, organisatie, faciliteiten, tijd, informatie en geld (KOFTIG).C. Een besluitvormingsgericht trajectDit traject zorgt ervoor dat er in iedere fase besluiten worden genomen over keuzes en consequenties die daarmee samenhangen. De vier hierboven genoemde trajecten, vormen de basis van het projectmanagementconcept.
Je bekijkt het verloop van ieder proces individueel, en toetst aan de hand van deze stapevaluatie op de uitgangspunten zijn behaald. Om dit te kunnen doen ga je terug naar de Ideeënwereld van hoofdstuk 2.De initiatiefase. Deze fase vormt de weg van het project. Daarom moeten er hierin uitgangspunten en randvoorwaarden worden vastgelegd.
Aan het einde van deze fase, moeten alle betrokken partijen een gelijk beeld hebben van zowel het resultaat als de aanpak. beurswand met balie. Bij grote projecten zou je deze fase in tweeën kunnen delen. De voorbereidingsfase. Het hiervoor uitgelegde basisconcept zal nu uitgewerkt worden tot een plan/ontwerp. Wanneer de inhoud gecompliceerd is, kun je eventueel een structuurschema opstellen
Op basis van zo’n schema wordt de inhoud verder vormgegeven. Dat betekent dat je nu een inhoudelijk plan maakt, en dat je duidelijk maakt hoe het resultaat eruit zal komen te zien. Hiernaast worden ook alle deelprojecten uitgebreid beschreven. In het projectplan werk ook de consequenties nader uit. De uitwerkingsfase.
Alle belangrijke productiegegevens worden vastgelegd in het productieprogramma/uitvoeringsprogramma. Op deze manier kan er een draaiboek gemaakt worden. Na deze stap kan het project niet worden geannuleerd, zonder grote financiële consequenties, contactbreuken en gezichtsverlies. Bij sommige projecten, kan dit moment zich al eerder voordoen. De uitvoeringsfase (standenbouw). De uitvoeringsfase bevat drie subfasen;De opbouw (productiefase)Het evenement zelf (functioneringsfase)De afbouwDe opbouw
Het evenement zelf. Tijdens deze fase speelt het evenement zich af. De afbouw. In de uren en dagen na het evenement, wordt alles afgebroken, afgevoerd, opgeslagen e.d. en wordt de locatie opgeruimd. De afwikkelingsfase. Ieder project moet worden afgesloten met een eindevaluatie. Tijdens deze eindevaluatie kun je kijken naar:de doelgroep (bereikt ja/nee?)het resultaat/product (functioneert het?)de gevolgde werkwijze (voldeed de aanpak ervan?)de beheersaspecten (hebben de beheersgerichte planningen/activiteiten gewerkt; is b.v.
Tijdens dit moment kun je een blauwdruk maken van het projectproces, zodat deze als toekomstige handleiding kan worden gebruikt. Iedere organisatie moet zorgen voor een goed draagvlak. Ze moet haar missie formuleren. Door middel van deze missie kan de organisatie zich positioneren in haar omgeving, en zich daarmee onderscheiden van andere organisaties.
Omgevingen bevatten onzekerheden. Dit vereist dus veel aandacht. Hierna stel je jezelf de vraag; Wat is het imago van ons bedrijf/project en hoe stralen we dat uit naar de omgeving? Dit heet imago-positionering. standenbouw waregem. Communicatie impliceert ook de verzorging van je project. Dit is belangrijk als je op wil vallen in de markt
Je moet de markt verkennen, vaak voor de start van het project. Uit deze verkenning blijkt namelijk dat er een vraag of behoefte vanuit de omgeving is. Op basis hiervan wordt het project gepositioneerd. Drie vragen staan hierbij centraal:Hoe willen het project inhoudelijk positioneren? Wat wil je met dit project betekenen en voor wie? Dit kan duidelijk worden door het formuleren van de projectmissie.
Wanneer het basisconcept ontwikkeld is, zal dat volgens een SWOT-analyse worden getoetst (Wat doet een standenbouwer?). Naast marketing, komen er bij publieksevenementen nog verschillende communicatieactiviteiten aan de orde. Bijvoorbeeld moet er als volgende stap, binnen het marketing- en communicatietraject, de communicatiestrategie worden geformuleerd. Hierbij zijn twee vragen belangrijk:Met wie (communicatiedoelgroep) moet met welk doel/effect (communicatiedoelstelling) gecommuniceerd worden? Dit wordt ook wel het communicatieveld genoemd
Het marketingplan geeft aan hoe het projectresultaat in de markt gezet gaat worden. Het communicatieplan is de verdere uitwerking van de communicatiestrategie. Het fondsenwervingsplan geeft aan op welke wijze de fondsenwerving/sponsoring zal worden uitgevoerd. Hierna volgt het maken en uitvoeren van het communicatieactieplan en het fondsenwervingsactieplan. Ook hier zijn publieksonderzoeken belangrijk.
Ook dit kan weer worden uitgebeeld in een overzicht:Denken: Stap 4 (Vergelijken) Stap 1 (Plannen) Stap 5 (Herplannen)Doen: Stap 3 (Meten) Stap 2 (Uitvoeren) Stap 6 Bijsturen).Ook dit beheersproces verloopt cyclisch. Stap 1Plannen; aan het begin van dit beheersproces worden uitgangspunten bepaald voor elk van de zes aspecten. Stap 2Uitvoeren; gedurende de werkzaamheden van het project, wordt geld uitgegeven, kwaliteit gerealiseerd, in teamverband samengewerkt e.d.
Stap 4Vergelijken; de feiten worden getoetst. Deze toetsing vindt plaats aan de hand van de criteria die in stap 1 gemaakt zijn. Wanneer er afwijkingen geregistreerd worden, moeten deze worden geanalyseerd en aangepast (beurswand met led). Op basis van deze conclusies kunnen verdere besluiten genomen worden. Stap 5Herplannen; normen en randvoorwaarden die tijdens het plannen zijn vastgesteld, moeten worden aangepast
Zo kunnen er bijvoorbeeld meer of minder mensen worden ingezet voor dezelfde deadline. De zes beheeraspecten van KOFTIG.Kwaliteitsbeheersing:Kwaliteitsniveau van het product kan tussentijds worden bij- en vastgesteld. Alle projectactiviteiten worden uitgevoerd volgens de doelstelling. Het eindproduct voldoet aan de kwaliteitseisen die door de opdrachtgever gesteld worden. Er moeten genoeg mankracht en middelen beschikbaar zijn om kwaliteit te bieden.
De communicatie tussen de betrokken partijen verloopt duidelijk. Het product kan worden overgedragen aan de opdrachtgever of klant. Leiderschap van de projectleider moet effectief zijn. Faciliteitenbeheersing:De facilitaire eisen moeten duidelijk worden geformuleerd. Er moet ruim op tijd beschikt kunnen worden over een locatie die aan de gestelde eisen voldoet. Alsmede de vergunningen, verzekeringen en andere zaken.
Er moet op tijd beschikt worden over de nodige vergunningen en voldaan worden aan wettelijke eisen. De nodige financiële middelen en mensen moeten hiervoor beschikbaar zijn. Tijdbeheersing:De voortgang van de projectactiviteiten wordt bewaakt. Wat doet een standenbouwer?. Het product moet op tijd worden afgeleverd. De benodigde capaciteiten moeten beschikbaar zijn. Informatiebeheersing:De juiste projectinformatie moet op de juiste plek aanwezig zijn
Er zijn duidelijke richtlijnen over hoe om te gaan met interne projectinformatie. De benodigde documenten moeten op de juiste tijd en plaats beschikbaar zijn. Distributie van informatiedragers is geregeld. Er is bekend door wie, en op welke wijze, documenten mogen worden gewijzigd. Benodigde juridische stukken (contracten/leveringsvoorwaarden/procedures) worden opgesteld. Geldbeheersing:Een raming van de projectkosten wordt omgezet naar een budget.
Dit door na alle fasen een nieuwe begroting te maken en een budgetbewakingssysteem op te zetten. Projectkosten blijven binnen budget of aanvullingen worden geregeld. Geplande financiële resultaten worden behaald. Geplande rendementsniveau van het product komt tot stand. Er zijn drie echte beslisdocumenten. Dit zijn:het initiatiefrapport (projectvoorstel)het projectplanhet productieprogramma (uitvoeringsprogramma)Aan het eind van de productiefase, wordt een functioneringsprogramma opgesteld.
Een beslisdocument bestaat vrijwel altijd uit vijf delen:De kerngegevens van het project. De projectinhoud; een beschrijving van de ontwikkeling van het project. De projectaanpak; een beschrijving van de projectaanpak, dingen die nog aangepakt moeten worden om het product te realiseren (bedrukte beurswand). De projectmarkering en –communicatie; een beschrijving van de tot dan toe ontwikkelde communicatieplannen en –activiteiten
Hierin staan de toetsnormen voor iedere fase. Het stappenplan in dit hoofdstuk is gebaseerd op die van hoofdstuk 4. Dit stappenplan voor het ontwikkelingsproces van een evenementenproject, gebeurd in vijf fasen, namelijk:De initiatiefaseDe voorbereidingsfaseDe uitwerkingsfaseDe uitvoeringsfase (opbouw, evenement, afbouw)De afwikkelingsfase Andere methoden die je bij een situatieanalyse of probleemverkenning kunt toepassen is vooronderzoek.
Pas als bovenstaande analyses onbeantwoord blijven ga je met je opdrachtgever in gesprek. standenbouw west-vlaanderen. Door middel van dit gesprek kan er dan duidelijk worden of jij wel de goede bent voor dit evenement. Creatievraag = wordt opgesteld als er nog geen duidelijk beeld is van het projectresultaat. Tijdens deze stap ga je de probleemdefinitie omschrijven
Vraagstelling (of opdracht) opstellen aan de opdrachtnemer of projectteamDeze vraagstelling is het echte startpunt voor de opdrachtnemer of het projectteam. In deze stap ga je de opdracht of vraagstelling vertalen naar inhoudelijke uitgangspunten voor het evenementenproject: wat je met het project wilt bereiken en voor wie, maar ook welke sfeer je evenement moet uitstralen, wat de afbakening van het project is en welke aanvullende eisen er gesteld zijn.
Iedereen weet dan wat van het resultaat van het project mag worden verwacht en wat niet (standenbouw freelance). Dit resulteert in inhoudelijke positioneringProjectimago formuleren (met name bij publieksevenementen)Welke uitstraling wil je aan het evenement meegeven (projectprofilering)Wordt het een laagdrempelig volksfeest of een evenement voor de elite? Wordt het bijvoorbeeld een conferentie in een traditionele ruimte of in een fabriekshal? Projectlegitimering formuleren (alleen bij niet-commerciële publieksevenementen)Waarom moet het evenement eigenlijk worden ontwikkeld? Het legitimeren van een gesubsidieerd publieksevenement gebeurt door de missiet e toetsten aan het beleid van de overheid
Table of Contents
Latest Posts
Standenbouw Opleiding
Beurswand Karton
Beurswand Met Rits
More
Latest Posts
Standenbouw Opleiding
Beurswand Karton
Beurswand Met Rits